Koncerty

VARHANNÍ PODVEČERY U SALVÁTORA
Srdečně zveme na
119. koncert
Na varhanním podvečeru
ve středu 5. 2. 2025 od 18:30h
vystoupí
JAKUB JANŠTA - varhany
s programem:
Christoph Wolfgang Druckenmüller (1687–1741): Koncert G dur
(Allegro – Adagio – Allegro)
Improvizace
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847): Píseň beze slov op.38 č.6
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) / Rudolf Lutz (1951): Sonáta d moll „O Haupt voll Blut und Wunden“, MWV W 27
(bez označení – Con moto poco Allegro – Andante con moto e cantabile)
Christian Heinrich Rinck (1770–1846): Variace a Finale op.90
Robert Schumann (1810–1856): Fuga č.5 a č.6 na B–A–C–H
Christoph Wolfgang Druckenmüller, Bachův současník, byl z hudební rodiny a nejpodstatnější část svého života prožil ve Verdenu poblíž Brém jako tamní dómský varhaník. Z jeho díla se dochovalo jen málo. Třívětá Concerta reprezentují klasický italský způsob práce. Jako improvizaci uslyšíme dnes Partitu v typickém jihoněmeckém stylu s vícero krátkými variacemi na staročeskou duchovní píseň, v níž lze za krátký čas vystřídat spoustu krásných barev zdejšího nástroje. Těžiště dnešního programu však tkví v tvorbě raně romantické. Písně beze slov Felixe Mendelssohna-Bartholdyho jsou nedílnou součástí klavírního repertoáru. Varhanní úprava jedné z nejkrásnějších poskytuje posluchači netradiční zvukové asociace a obohacuje varhanní repertoár. Varhanní repertoár rozšiřuje i nedávno vydaná Sonáta d moll „O Haupt voll Blut und Wunden“. Je doloženo, že Mendelssohn hrál „fantazii“ na toto téma na koncertě v lipském Thomaskirche v roce 1840. Zmiňuje se o tom Robert Schumann, který ve své pochvalné recenzi dodává, že kromě tématu známého pašijového chorálu Mendelssohn v této kompozici zpracoval i téma B–A-C-H a že skladba obsahovala fugu. Švýcarský varhaník, dirigent, skladatel a znalec Mendelssohnova díla Rudolf Lutz vzal v úvahu tuto zprávu a dal ji do souvislosti se zachovaným dvoustránkovým fragmentem Mendessohnovy skladby na téma zmíněného chorálu. Výsledkem je nejen muzikologicky precizní a kompozičně velmi zdařilá třívětá kompozice, ale zejména hudebně živé a zajímavé dílo. V první větě následuje po pomalém úvodu gradující volná fantazie, druhá věta střídá rozsáhlé plochy fugy s chorální melodií, přičemž hojně cituje právě téma B-A-C-H. Závěrečná část probíhá – pro Mendelssohna zcela typicky – v slabší dynamice a v durové tónině. Známá francouzská dětská píseň „Ah, vous dirai-je, Maman“ zlidověla v mnoha zemích a dostalo se jí spousty odlišných textů i spousty hudebních zpracování. Humorné a přitom rozsáhlé dílo Devět variací a Finale Christiana Heinricha Rincka vzniklo až v roce 1828, ale stylově se jedná o kombinaci raného romantismu s končícím klasicismem – nelze popřít inspiraci W. A. Mozartem, který tuto píseň rovněž zpracoval ve svých klavírních variacích. Robert Schumann zkomponoval svých Šest fug na B-A-C-H v roce 1845. Pátá fuga působí svým charakterem jako Scherzo, případně Giga. Téma je zpracováno dosti volným způsobem, ale ozve se i v inverzi a v „račím postupu“ (obráceně). Závěrečná šestá je fugou o dvou tématech. Po pozvolném úvodu postupně graduje jak dynamicky, tak tempově až k mohutné akordické ploše, která tvoří velmi důstojný závěr celého cyklu i dnešního večera.
Jakub Janšta (1979)
vystudoval varhany a skladbu na brněnské konzervatoři ve třídě Zdeňka Nováčka a Pavla Zemka. Při absolutoriu obdržel Cenu Leoše Janáčka za nejlepšího absolventa ročníku. Ve studiu varhan pokračoval na pražské AMU ve třídě doc. Jaroslava Tůmy a absolvoval stáž ve Stuttgartu u Prof. Jona Laukvika. Zúčastnil se též řady zahraničních mistrovských kurzů. Je držitelem cen z mezinárodních interpretačních i improvizačních soutěží v Opavě, Brně, rakouském Schläglu, slovinské Lublani, německém Korschenbroichu a dvojnásobným semifinalistou z dánského Odense. Několikrát byl také oceněn v ostravské kompoziční soutěži „Generace”. Koncertuje sám i s různými sbory a soubory. Vystupuje na významných festivalech (Svatovítské varhanní večery, Nedělní varhanní hudba u sv. Ludmily, Český varhanní festival, Litoměřický varhanní festival, Chebské varhanní léto, Concentus Moraviae ad.). Specializuje se na improvizaci v historických formách. Vyučuje na Pražské konzervatoři hru na varhany a improvizaci a je varhaníkem a ředitelem kůru v kostele sv. Františka z Assisi v Praze (u křižovníků), kde se nacházejí unikátní Starckovy varhany z roku 1702. V uplynulých letech vydal na labelu ARTA tři sólová CD. První z nich představuje vzácný nástroj u sv. Ludmily v Praze po úspěšném restaurování, druhé je věnováno různým historickým nástrojům křižovnických kostelů, třetí pak nedávno dokončeným Pradellovým varhanám v jihočeských Chyškách.
vystudoval varhany a skladbu na brněnské konzervatoři ve třídě Zdeňka Nováčka a Pavla Zemka. Při absolutoriu obdržel Cenu Leoše Janáčka za nejlepšího absolventa ročníku. Ve studiu varhan pokračoval na pražské AMU ve třídě doc. Jaroslava Tůmy a absolvoval stáž ve Stuttgartu u Prof. Jona Laukvika. Zúčastnil se též řady zahraničních mistrovských kurzů. Je držitelem cen z mezinárodních interpretačních i improvizačních soutěží v Opavě, Brně, rakouském Schläglu, slovinské Lublani, německém Korschenbroichu a dvojnásobným semifinalistou z dánského Odense. Několikrát byl také oceněn v ostravské kompoziční soutěži „Generace”. Koncertuje sám i s různými sbory a soubory. Vystupuje na významných festivalech (Svatovítské varhanní večery, Nedělní varhanní hudba u sv. Ludmily, Český varhanní festival, Litoměřický varhanní festival, Chebské varhanní léto, Concentus Moraviae ad.). Specializuje se na improvizaci v historických formách. Vyučuje na Pražské konzervatoři hru na varhany a improvizaci a je varhaníkem a ředitelem kůru v kostele sv. Františka z Assisi v Praze (u křižovníků), kde se nacházejí unikátní Starckovy varhany z roku 1702. V uplynulých letech vydal na labelu ARTA tři sólová CD. První z nich představuje vzácný nástroj u sv. Ludmily v Praze po úspěšném restaurování, druhé je věnováno různým historickým nástrojům křižovnických kostelů, třetí pak nedávno dokončeným Pradellovým varhanám v jihočeských Chyškách.
přehled všech koncertů sezóny 2024/2025
11.9.2024 Maurice Clément (Luxembourg)
2.10. 2024 Stanislav Mühlfait, Marek Nováček
6.11.2024 Přemysl Kšica
4.12.2024 Ondřej Valenta
8.1.2025 Tetiana Tischenko
5.2.2025 Jakub Janšta
5.3.2025 Josef Coufal
2.4.2025 Ivana Michalovičová
7.5.2025 Marie Pochopová
4.6.2025 Lukáš Vendl